Tytuł strony – Najlepsze praktyki SEO według Google

Google niedawno wydało zaktualizowaną wersję swojego SEO poradnika. Zawiera on niezbędne podstawy do stworzenia strony przyjaznej dla wyszukiwarek. Uważam ten dokument za cenne źródło informacji, dlatego postaram się sukcesywnie przedstawiać kolejne punkty wraz z moim komentarzem. Na początek pierwszy punkt dotyczący tworzenia tytułów stron, umieszczony w grupie Podstawy SEO.

Wprowadzenie

Dokument Najlepszych praktyk SEO od Google znajduje się pod adresem http://www.google.com/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf. Jest on napisany w języku angielskim, ale w sposób bardzo przyjazny bez zbędnego używania dużych słów, więc osobom mającym podstawy z tego języka nie sprawi on problemów (jestem dowodem na to). Na początek zajmę się punktem Create unique, accurate page titles, co w wolnym tłumaczeniu znaczy Twórz unikalne, dopasowane tytuły stron.

Unikanie pułapek

Bardzo ważne jest unikanie pułapek. Wiele osób poznając jak ważny jest tytuł zaczyna kombinować. Niektórzy uważają, że umieszczając w nim mnóstwo słów, nawet takich które nie pasują, pomoże swojej stronie w poprawieniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Czego należy unikać? Tego:

  • tytuł strony nie jest dopasowany do jej treści – podstawowa pułapka. Tytuł powinien być dopasowany przede wszystkim do treści strony. Jeżeli czegoś nie ma na stronie nie powinno się tego umieszczać w tytule. Tytuł nie ma być metaforą tego co by mogło być gdyby coś tam, tylko krótkim podsumowaniem stanu faktycznego. Konsekwencją tworzenia niedopasowanego tytuły jest obniżenie wartości strony – tak naprawdę nie tyle się obniża co po prostu nie zyskuje – a tym samym zajmowanie niższej pozycji w wynikach wyszukiwania niż to byłoby możliwe przy dobrym tytule.
  • używane są domyślne nazwy stron na przykład Brak tytułu, Strona główna, Strona1 – tak naprawdę jest to rozszerzenie punktu o niedopasowanych tytułach, tylko w tym przypadku nie jest to efektem umyślnego działania, ale braku świadomości, że tytuł ma znaczenie. Jedyne zalecane zadanie to stworzyć dopasowany tytuł, ponieważ obniżenie wartości strony w tym wypadku będzie równie duże jak w poprzednim.
  • umieszczanie tego samego tytułu na więcej niż jednej stronie w serwisie – kolejny powszechny a zarazem bardzo poważny problem czyli powtarzanie się tytułów stron w obrębie serwisu. W skrajnych przypadkach wszystkie strony w serwisie mają ten sam tytuł. W większości przypadków na unikalny tytuł w obrębie serwisu zasługują strony produktów lub artykułów. Pozostałe dzielą tytuł ze stroną główną lub przy odrobinie szczęścia ze stronami działów. Ten sam tytuł na wszystkich stronach utrudnia wyszukiwarce określenie unikalności poszczególnych stron. Oczywiście poradzi sobie ona z tym, ale strona zostanie gorzej oceniona a w konsekwencji zajmie gorsze miejsce niż by mogła.
  • umieszczanie zbyt długich tytułów – różne wyszukiwarki mają różne oczekiwania odnośnie długości tytułu. Generalnie limit kończy się na 60-70 znakach. – łącznie ze spacjami. Tworzenie dłuższych tytułów tak naprawdę nie ma żadnej wartości ani dla użytkowników, ani dla wyszukiwarek. Tytuł powinien być dopasowany do treści i unikalny. Nie ma sensu na siłę tworzenie rozbudowanego tytułu. Jeżeli jakąś stronę można opisać zbyt dużą ilością słów to znaczy, że jest ona zbyt szeroka tematycznie i warto rozważyć rozbicie jej treści na kilka stron. A co się dzieje ze stroną, która ma zbyt długi tytuł? Nic. Wyszukiwarka wycina z tytułu 60-70 znaków i tylko je bierze pod uwagę, a pozostałe są na tyle daleko, że mogą zostać zignorowane.
  • nadmierne umieszczanie słów kluczowych w tytułach – punkt ten wynika z chęci wielu osób do zaistnienia na dużą liczbę słów małym nakładem prac. Wielu uważa, że wystarczy wrzucić słowo kluczowe, często nie występujące w treści strony, do tytułu – najlepiej kilka razy – i od razu ich strona pojawi się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek nie są naiwne. Bez problemu w takich przypadkach wykrywają spam i strona, która praktykuje takie metody ma obniżoną ocenę.

Umieszczenie tytułu na stronie

Tytuł strony umieszczany jest w znaczniku <title/>, który umieszczany jest w sekcji <head/> dokumentu HTML.

Tytuł strony w kodzie HTML

Tytuł strony wykorzystywany jest zarówno przez przeglądarkę jak i wyszukiwarki. W przeglądarce tytuł można zobaczyć na przykład w nazwie karty.

Tytuł strony widoczny w przeglądarce

Wyszukiwarka wykorzystuje tytuł do tworzenia wizytówki witryny w wynikach wyszukiwania. W pokazanym na grafice poniżej przypadku tytuł na stronie Google ma 68 znaków łącznie ze spacjami. Ponieważ tytuł strony jest zbyt długi (ma 74 znaki ze spacjami) wyszukiwarka obcięła nadmiar znaków i zamiast końcówki wstawiła wielokropek, co pokazuje że nie ma sensu umieszczać zbyt długich tytułów bo wyszukiwarka usunie nadmiar.

Tytuł strony w wynikach wyszukiwania

Usuwanie przed wyszukiwarki nadmiaru słów powoduje, że trzeba dobrze przemyśleć konstrukcję tytułu. Dodatkowo wiele testów wykazało, że słowa najważniejsze powinny znaleźć się bliżej początku tytułu – wyszukiwarka uznaje, że są one najważniejsze dla strony. Frazy mniej istotne mogą być umieszczone dalej. A te najmniej istotne mogą nawet wychodzić za limit znaków, ale skoro się nie liczą to szkoda tracić na nie czas.

Korzyści dobrych tytułów

Unikalny i dopasowany do strony tytuł daje wiele korzyści. Do głównych według mnie należą:

  • możliwość zaistnienia na długi ogon – dobrze napisany tytuł pozwala zaistnieć nie tylko na podstawowe planowane słowo często ogólne i trudne, ale również na słowa średniej trudności i przyzwoitym potencjale ruchu lub frazy z długiego ogona. Dzieje się tak, ponieważ zamiast umieścić w tytule na przykład Konsola PS3 na stronie oferującej produkty związane z konsolą Sony można umieścić go w takiej postaci Konsola Sony Playstation 3 (PS3) – gry, akcesoria – sklep internetowy. Tak zbudowany tytuł pozwala zaistnieć – oczywiście słowa muszą być powiązane z treścią strony – między innymi na takie frazy jak:
    • konsola sony,
    • playstation 3 gry,
    • ps3 gry,
    • sklep ps3 gry,
    • sklep ps3 akcesoria,
    • ps3 akcesoria.
  • większa wartość strony – dobrze napisany tytuł ułatwia wyszukiwarce określenie unikalności strony w obrębie serwisu, ale przede wszystkim wstępne określenie jej tematyki.
  • skuteczniejsze zaprezentowanie treści – dobrze napisany tytuł może zachęcić internautów do kliknięcia linku w wizytówce strony na stronie wyników wyszukiwania.

Podsumowanie

Tytuł jest jednym z elementów, który nie wymaga zbyt wiele pracy, a ma bardzo duże znaczenie przy analizie strony przez wyszukiwarkę. O ile są elementy, które można omijać lub nie przykładać się do nich to tytuł strony na pewno nie jest takim elementem.

Element ten poza kwestiami SEO ma znaczenie marketingowe. Znajdując się w wizytówce witryny w wynikach wyszukiwania może być elementem wpływającym klikalność linku do strony.

W przypadku fraz gdzie nie ma konkurencji mając nawet słabe i powtarzające się tytuły można pojawić się w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka spróbuje odgadnąć tematykę strony. W przypadku fraz trudniejszych i bardziej konkurencyjnych słabe tytuły powodują, że więcej trzeba zrobić w obszarze pozyskiwania linków.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tytuł strony - Najlepsze praktyki SEO według Google , 9.5 out of 10 based on 2 ratings

4 Komentarze

2 pings

Skip to comment form

    • darek on 2011-09-14 at 21:19

    Zastanawiam się czy jest sens stosowania aż tak długich tytułów jak ten z twojej strony „Tytuł strony – Najlepsze praktyki SEO według Google | Łukasz Trajdos – Blog prywatny – trajdos.pl” druga połowa tego tytułu utrudnia znalezienie tej strony ponieważ jeżeli ktoś inny użyje tytułu krótszego np „Tytuł strony – Najlepsze praktyki SEO według Google” bez nazwy bloga to jego strona będzie zawsze wyżej w googlu po wpisaniu „Tytuł strony – Najlepsze praktyki SEO według Google” niż twoja.

  1. Według mnie nie można stwierdzić, że jakikolwiek czynnik brany pod uwagę przez algorytm spowoduje, że zawsze coś będzie tak a nie inaczej. Według różnych źródeł Google bierze pod uwagę nawet 500 elementów (a może i więcej, nikt tego nie wie). Jeżeli tytuł jest ważnym czynnikiem to ciągle jest kilkaset innych, które robią różnicę.

    Google z tytułu wycina 70 znaków i resztę ignoruje. Z moich obserawcji wynika, że bez problemu radzi sobie z tytułami tworzonymi według wzorców (znajduje część wspólną dla różnych tytułów i odpowiednio ją traktuje – np jako informację o grupie tematycznej), a jego znajomość platformy WordPress jest tak duża, że wpisy z tego bloga w indeksie Google pokazują się nawet kilkanaście sekund po publikacji.

    Według mnie najważniejsze w tytułał jest to, żeby zawrzeć w nich ważne słowa kluczowe i to na początku tytułu stosując zasadę, że to co jest na początku jest najważniejsze, a czym dalej tym jest to mniej istotne.

    Algorytm Google jest bardzo skomplikowany, sprawdza setki czynników, jeżeli strona ma być wysoko w wynikach trzeba myśleć o wszystkich czynnikach. Skupienie się tylko na jednym elemencie może być ślepą uliczką. Takie jest moje zdanie na ten temat.

  2. Wczoraj komentarz dodał odwiedzający podpisujący się jako ŁukaszB, niestety przez pomyłkę skasowałem ten komentarz. Oto treść tego komentarza (na szczęście WordPress wysyła informacje o nowych komentarzach):
    „Po przeczytaniu twojej odpowiedzi doszedłem do wniosku że nie zrozumiałeś co Darek chciał Ci powiedzieć bo generalnie prawie w ogóle się w swojej odpowiedzi nie odniosłeś do tego co on napisał. Darek napisał o poglądzie z którym się można spotkać w sieci że więcej słów kluczowych osłabi siłę każdego z nich i w efekcie osoba z krótszym tytułem wygra w wynikach przy tak postawionych warunkach jak to Darek opisał. (Co niekoniecznie przełoży się na więcej odwiedzin…) Ja mam pytanie skąd wiesz że google ignoruje wszystko co jest po 70 znaku w tytule? Na innym blogu ktoś stwierdził że to co po 65 znaku nie jest jedynie wyświetlane w wynikach google jednak sam algorytm uwzględnia tą resztę tytułu.”

    1. Mogę się zgodzić z tym, że mój wpis w małym stopniu odnosił się do wpisu dodanego przez @darek. I faktem jest, że zbyt dużo słów w tytule może każde z nich osłabić. Tylko, że algorytm Googla nie ocenia strony tylko po tytule, ale przede wszystkim po treści strony. Tytuł jest wsparciem. Nagłówki są wsparciem. Kluczowa jest treść. Skąd to wiem? Bo nie pozycjonuje swojego serwisu, a mam całkiem sporo odwiedzin z wyników organicznych.
    2. Co do ignorowania tego co jest po 70 znakach… oczywiście jak każdy kto choć trochę zajmuje się SEO nigdy nie mam 100% pewności dopóki Google tego oficjalnie nie potwierdzi.,Wniosek o ignorowaniu wyciągam na podstawie 2 czynników:
    – jeżeli Google pokazuje do 70 znaków to jaki sens jest brać pod uwagę to czego nie pokazuje?
    – z różnych testów wynika, że najwyższe znaczenie ma to co jest na początku tytułu.
    Łącząc ze sobą te dwa czynniki można uznać, że nawet jeżeli Google czyta to co jest dalej to znaczenie tego jest bardzo małe i w większości wypadków można uznać, że praktycznie nie ma znaczenia. I stąd moje twierdzenie, że jest ignorowane. Jeżeli ktoś robi test używając fraz typu 'dasda123140dsfs’ gdzie nie ma konkurencji to to minimalne znaczenie może być wystarczające do pojawienia się w wynikach, bo nie ma żadnej innej strony, która by chciała się pojawiać na to słowo.
    3. Pamiętaj, że wpis był tworzony w październiku 2010, czyli długo przed sporą zmianą w algorytmie Googla, która miała wpłynąć na większe premiowanie stron o wartościowej treści, więc pewne informacje, które są w tym wpisie mogą nieznacznie się różnić od działania algorytmu, i np limit 70 znaków odnoszący się do tego ile znaków pokazuje Google nie musi być limitem nie do podważenia, ale bardziej wskazówką, że jest to dobra praktyka, tak samo jak już nie ma limitu na 100 linków na stronie, ale jest to dobra praktyka tworzenia stron.
    4. Wracając do przykładu, czy tytuł:
    – Coś1 coś2 – coścoś.pl
    jest lepszy niż
    – Coś1 Coś2 – znowu ccoś ccoś znowu2 – coścoś.pl
    Tak oczywiście, że jest lepszy. Czy da wyższą pozycję? Nie wiem – z obserwacji statystyk bloga i porównania innych serwisów pokazujących się na te same frazy nie mogę wyciągnąć jednoznacznego wniosku.
    5. W przypadku tego blogu korzystam z platformy WordPress, która Google zna doskonale – miliony serwisów działają na WordPress. A skoro zna ją doskonale to bez problemu rozpozna, że pewna część tytułu to potwórzenie tytułu strony głównej i po prostu oceniajac stronę może powielającą się część zignorować i skupić się tylko na głównej części. Szczególnie, że WordPress bardzo dobrze korzysta z nagłówków H1, H2 itp… i jeżeli uzna tytuł za zbyt rozciągły to nadrobią to nagłówki.
    6. Jeżeli chodzi o Google to w sytuacjach, w których Google nie mówi jak coś robi zastanawiam się jak ja bym to zrobił na ich miejscu i dlaczego. I w przypadku tytułów według mnie moje podejście jest racjonalne. Oczywiście mogę się mylić, ale poza pracownikami Google nikt nie wie jak jest naprawdę. Wszyscy zgadują i zakładają, że to oni mają rację.

    • Cymboles on 2013-02-22 at 11:27

    Witaj, fajnie opisane, częściowo się zgodzę, jako że mam wieloletnią praktykę z serwisami różnego typu, mogę stwierdzić że nowe strony które mają taktyke umieszczania słów kluczy w tytule wylecą z LT , po bardzo mocnych serwisach widać że nafaszerowane title ma znaczenie dla LT (cała domena łapie tematyke) czasami chyba wiecej niz 400 znakow albo i z 600 , title – keyword stuffing sitename – nie są filtrowane ale pisze tutaj o kilku wyjątkach w sieci – sam robiłem testy i dochodze do wniosku że albo chcemy mieć ruch z title, albo z treści, jeśli mamy dużo treści powyżej kilku tyś art i domene kilka lat to chyba” możemy bawić się w keyword stuffing jak mamy nówkę* to lepiej opisać art tak jak jest faktycznie,

    Pozdraiwam

  1. […] do pisania na temat SEO i poradnika Google na ten temat. W poprzedniej części pisałem na temat jak tworzyć tytuł strony. W tym wpisie napiszę trochę na temat bardzo ważnego elementu jakim jest opis strony, który […]

  2. […] chcecie dopasować swój serwis do SEO skucie się na tytułach stron oraz opisach description. Te elementy przynoszą wymierne korzyści. Ten wpis został […]

Komentarze zostały wyłączone.