Google Analytics jest potężnym narzędziem pozwalającym kompleksowo śledzić to co dzieje się w serwisie internetowym. Niezbędne do korzystania z jego możliwości jest założenia konta, a następnie utworzenie profilu witryny.
Google Analytics dostępne jest po adresem http://www.google.com/intl/pl_ALL/analytics/ . Po wejściu na stronę, należy wybrać opcję zarejestruj jeżeli nie mamy jeszcze konta w żadnej usłudze Google lub zaloguj jeżeli korzystamy z konta w Google. Ja już mam konto, dlatego wykorzystam je w tym przykładzie.
Po kliknięciu w przycisk zaloguj zostałem przeniesiony do formularza logowania. Po jego zatwierdzeniu pokazała mi się następująca strona:
Ponieważ chcę korzystać z usług klikam przycisk Zarejestruj się. Po chwili prezentuje się formularz, z którego już tylko krok do posiadania konta Google Analytics.
Formularz składa się, z 4 wierszy:
- Adres URL witryny – składa się z listy mającej dwie opcje: http i https. Dla większości witryn wystarczy zaznaczyć http. W przypadku domen korzystających z szyfrowania można wskazać https. W polu tekstowym należy wpisać adres witryny w postaci na przykład www.lukasztrajdos.pl.
- Nazwa konta – Nazwa pod jaką widoczne na liście kont w Google Analytics widoczne będzie właśnie tworzone konto.
- Państwo w strefie czasowej – z listy państw można wybrać kraj serwisu, pozwala systemowi na prawidłowe przydzielenie wizyty do dnia, w którym miała miejsce.
- Strefa czasowa – w przypadku wyboru Polski lista zamieni się w tekst. Tylko w przypadku państw leżących w kilku strefach czasowych na przykład Stany Zjednoczone można wybrać strefę czasową.
Po wpisaniu wszystkich danych i upewnieniu się, że są prawidłowe klikam na przycisk Kontynuj. Pojawia się nowe okno: Formularz nie wymaga komentarza. Kolejne kontynuuj i teraz trzeba przeczytać i zaakceptować umowę z Google. Zaakceptowanie umowy odbywa się poprzez zaznaczenie pola Tak, akceptuję powyższe warunki umowy, które znajduje się pod umową. Następnie należy kliknąć przycisk Utwórz nowe konto.
Teraz wystarczy wkleić kod, który widoczny w polu po prawej zgodnie z instrukcjami Google oraz nacisnąć przycisk Zapisz i zakończ (po tym nastąpi przekierowanie na właśnie utworzone konto). Domyślnie prezentowany jest podstawowy kod śledzący zakładający śledzenie tylko w jednej domenie. W zależności od potrzeb można kod dostosować do swoich potrzeb, ale jest to bardzo szeroki temat wymagający wielu wpisów.
W przypadku korzystania z WordPress można skorzystać z wtyczki Google Analytics dla WordPress, o której pisałem w Google Analytics w WordPress .
Jeżeli wszystko zostało przeprowadzone prawidłowo po kilku godzinach powinny być widoczne już pierwsze statystki serwisu. Tworzenie konta w Google Analytics jest bardzo proste i szybkie oraz darmowe, dlatego zachęcam wszystkich do korzystania z tego narzędzia. Warto!
1 pings
[…] Uwaga! Na temat Google Analytics i kodów pisałem we wpisie Zakładnie konta i tworzenie profilu w Google Analytics. […]