Czas na kolejny rozdział z poradnika Google. Tym razem bardzo ważny i duży rozdział poświęcony strukturze serwisu (strony 8-13 w dokumencie). W tym wpisie postaram się odnieść do wskazówek Google dorzucając kilka bazujących na moim doświadczeniu. Ze względu na obszerność tematu zostanie on podzielony na kilka części. W pierwszej poruszę temat budowy adresów URL, w drugiej nawigacji po serwisie, ostatnia część będzie formą podsumowania dwóch pierwszy oraz będzie zawierać kilka wskazówek dotyczących komunikacji z wyszukiwarką.
Uwaga! Dokument Najlepszych praktyk SEO od Google znajduje się pod adresem http://www.google.com/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf (w języku angielskim).
Budowa adresu URL nie powinna mieć bezpośredniego przełożenia na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania, ale może mieć wpływ pośredni. Dlaczego? Dlatego, że bardzo wiele osób jako anchor tekst linku (tekst umieszczany pomiędzy znacznikiem <a> a </a>) używa po prostu adresu URL strony, do której linkuje. Robot wyszukiwarki oceniając link szuka słów kluczowych, którymi następuje przekierowanie do strony docelowej. Dlatego bardzo ważne jest umieszczanie w linku słów.
Słowa kluczowe w adresach URL
Tak jak już wcześniej wspomniałem dominującą w Internecie formą jest tworzenie linków, które mają w anchor tekście adres URL. Z tego powodu trzeba zadbać o to, żeby ważne słowa kluczowe znalazły się w w adresie URL. Dotyczy to zarówno URLa dokumentu HTML jak i plików.
Adres URL dokumentu HTML
Adres dokumentu HTML powinien być budowany według następującego wzorca:
http://[domena]/[kategoria strony]/[nazwa strony]
gdzie:
- [domena] – domena serwisu,
- [kategoria strony] – nazwa kategorii nadrzędnej serwisu zapisana w sposób przyjazny dla wyszukiwarek, w przypadku krótkich nazw kategorii można umieścić większą liczbę kategorii nadrzędnych,
- [nazwa strony] – przyjazna dla wyszukiwarek nazwa przeglądanego dokumentu HTML.
Adres URL pliku
W przypadku adresów URL plików trzeba przede wszystkim zadbać o to, żeby w nazwie pliku znalazły się wszystkie niezbędne słowa kluczowe opisujące jego zawartość. W przypadku plików graficznych wystarczy napisać co na nich się znajduje, w przypadku dokumentów zalecane jest umieszczenie ich tytułu.
Przykłady:
- Zdjęcie z kotkiem biegnącym po łące w formacie JPG: kot-na-lace.jpg ,
- Dokument zawierający przepis na sernik w formacie PDF: przepis-na-sernik.pdf .
Czego należy unikać?
Budując adresy URL łatwo jest przedobrzyć. Aby tego uniknąć należy unikać:
- tworzenia długich adresów URL (mających 100-200 znaków),
- tworzenia adresów zawierających wiele niepotrzebnych parametrów, w tym te odpowiedzialne za identyfikację sesji lub użytkownika,
- wykorzystywania generycznych nazw dla stron, takich jak strona1.html,
- tworzenia zbyt opisowych nazw stron, na przykład: strona-poswiecona-tematyce-ogolnorozwojowej-z-nastawieniem-na-to-i-to-i-to.html .
Tak jak zawsze co za dużo to nie zdrowo. Czyli pewne elementy trzeba w adresach umieszczać, ale zawsze rozsądnie i z umiarem.
Uwaga 1! Wszystko co w adresie URL znajdzie się po znaku # lub ; zostanie usunięte. Czyli jeżeli adres URL ma postać /index#cos=cos dla wyszykiwarki będzie miał on postać /index . Podobnie w sytuacji gdy adres ma postać /index;cos=cos będzie dla wyszukiwarki widoczny jako /index .
Uwaga 2! Do rozdzielania słów w adresach URL należy używać / lub –. Używanie innych znaków na przykład _ nie jest zalecane.
Moduł mod-rewrite
W przypadku korzystania z serwera Apache warto wykorzystać moduł mod-rewrite, który umożliwia tworzenie przyjaznych i krótkich adresów URL.
Prosta struktura serwisu
Na to jak budowane są adresy URL duży wpływ ma struktura serwisu. Powinna być ona maksymalnie prosta, ale jednocześnie doskonale opisująca to co serwis ma do zaoferowania. Często popełnianym błędem jest tworzenie struktury, w której wszystkie elementy są na tym poziomie lub każdy kolejny element jest jest coraz niżej – i coś co miało być strukturą hierarchiczną jest wężykiem.
Google radzi unikać dwóch sytuacji:
- umieszczania stron bardzo głęboko w podfolderach:
- przykład: /katalog1/katalog2/katalog3/katalog4/katalog5/strona.html,
- nazywania katalogów w sposób zupełnie nie powiązany z treścią, która w nich się znajduje – czyli oszukiwania wyszukiwarki.
Zawsze należy przemyśleć jak będzie najlepiej umieścić treści na stronie. Załóżmy, że prowadzimy serwis o zwierzętach. Głównym obszarem skupienia są ssaki i ptaki. W pierwszej fazie serwis ma zawierać informacje o kotach, psach i ptakach morskich. W takiej sytuacji należałoby stworzyć taką strukturę:
- Strona główna, adres URL: /
- Ssaki, adres URL: /ssaki.html
- Psy, adres URL: /ssaki/psy.html
- Koty, adres URL: /ssaki/koty.html
- Ptaki
- Ptaki morskie, adres URL: /ptaki/ptaki-morskie.html
- Ssaki, adres URL: /ssaki.html
Co jest na strukturze? Strona główna, a później strona kategorii (Ssaki, Ptaki), następnie pokategoria (Psy, Koty, Ptaki morskie). Na koniec do stron podkategorii będą podpięte strony przedstawiające konkretne zwierzęta.
Tylko jeden adres URL dla kontrentnego dokumentu HTML
Punkt ten jest ważny ze względu na to, że niezadbanie o unikalność adresów URL dla poszczególnych dokumentów HTML powoduje powstawanie zjawiska dublowania treści. Czyli ta sama treść w serwisie jest możliwa do zobaczenia przez inne adresy URL. Jest to zjawisko negatywne, ponieważ dla wyszukiwarki każdy adres URL to unikalna strona. W sytuacji gdy jest kilka adresów pokazujących te samą stronę nawet najbardziej wartościowa treść staje się mniej atrakcyjna bo jest w kilku miejscach. Dodatkowo użytkownicy linkujący do treści wzmacniają różne strony, zamiast jednej.
Z tego powodu należy zadbać o to, żeby treści miały tylko jeden adres URL. Jeżeli z jakiś powodów treść musi być widoczna pod różnymi adresami (błędy przy tworzeniu struktury lub konieczność stworzenia struktury w sposób generujący dublowanie treści) trzeba zadbać o odpowiednie przekazanie wyszukiwarce informacji pod jakim adresem powinna określoną stronę indeksować.
Jeżeli tylko to możliwe należy wykonać przekierowanie 301 z adresu, do którego nastąpiło odwołanie i przekierować na adres pod jakim strona powinna być indeksowana. Przekierowanie 301 informuje, że strona na stałe została przeniesiona pod inny adres. Jeżeli nie ma możliwości przekierować należy wykorzystać tag pokazujący adresy kanoniczne dla analizowanej strony.
Oczywiście Google ma kilka ogólnych porad co trzeba robić, żeby uniknąć pokazywania treści pod różnymi adresami URL. Główna porad mówi, że nie należy umieszczać strony zarówno w subdomenie jak i głónym folderze, na przykład domena.com/strona.html i sub.domena.com/strona.html. Należy również zapisywania adresów różną wielkością liter (raz małymi , raz wielkimi).
Podsumowanie
Struktura serwisu jest najważniejszym elementem mających wpływa na postrzeganie strony przez wyszukiwarki. Błędy popełnione przy jej projektowaniu zawsze mają przełożenie na inne elementy serwisu mające wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Uniknięcie błędów w tym obszarze powoduje, że inne dostosowania serwisu do standardów wyszukiwarek jest dużo prostsze i wymaga mniejszych nakładów czasowych (a w przypadku projektów komercyjnych pozytywnie wpływa na zmniejszenie wydatków finansowych).
Adresy URL są niezbędne do odnalezienia informacji. Dlatego kluczowe jest umieszczenie w nich jak najwięcej informacji w jak najprostszej i skompresowanej postaci. Dzięki temu wyszukwarki internetowe nie mają problemu w prawidłowym indeksowaniu serwisu i odsyłaniu swoich użytkowników do jego zasobów.
Uwaga! Pod adresem http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=76329 znajduje się sporo wskazówek Google dotyczących tworzenia przyjaznej dla wyszukiwarek struktury serwisu.
Budowa adresów URL - Struktura serwisu - Najlepsze praktyki SEO według Google,
2 pings
[…] poprzednim tekście pisałem o tym jak powinny być budowane adresy URL. Oba wpisy są ze sobą powiązane i dotyczą struktury serwisu. Tak naprawdę nie można dobrze […]
[…] Budowa adresów URL – Struktura serwisu – Najlepsze praktyki SEO według Google […]