Recenzja książki: UML i wzorce projektowe (wydanie III)

W ostatnim czasie w oko wpadła mi książka UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikacji. Wydanie III autorstwa Craiga Larmana. O czym jest tak ksiażka? Czy warto po nią sięgnąć? O tym w dalszej części wpisu.

O czym jest ta książka?

W dużym skrócie książka jest o tym jak należy brać się za temat projektowania aplikacji (chociaż przedstawiane rekomendacje można uznać za uniwersalne dla wielu innych działań). Autor przez całą książkę omawia dwa projekty. Jeden związany z obsługą zakupów w sklepie (obliczanie należności za produkty, obsługa płatności i tym podobne). Drugi to symulator gry Monopoly.

Przykłady przedstawiane przez autora pokazują od podstaw jak należy myśleć o projekcie, co na jakim etapie należy robić, a czego unikać. Duży nacisk jest kładziony na rozbicie prac na etapy, których celem jest iteracyjne dochodzenie do ostatecznego kształtu projektu. Iteracje mają na celu szybkie reagowanie na sytuacje, których nie można było przewidzieć oraz dużą elastyczność na zmianę oczekiwań klienta.

Nie chcę pisać streszczenia książki, ale w jednym zdaniu. Jest to książka pokazująca etapy prowadzące do udanego zakończenia projektu z wykorzystaniem modelowania obiektowego i iteracyjnego jego realizowania.

Czy warto po nią sięgnąć?

Mimo, że nie napisałem zbyt wiele o książce w poprzednim punkcie uważam, że powinna znaleźć się ona w zainteresowaniu każdej osoby, która planuje lub już się zajmuje projektowaniem. Warto poznać praktyki polecane przez człowieka, który sporą część życia zawodowego poświęcił tej tametyce.

Doświadczenie autora, ciekawe przykłady pozwalają zrozumieć o co chodzi i jak należy myśleć. Niestety nie jest to książka dla każdego. Tematyka projektowania jest dość specyficzna, wymaga też pewnych cech i po przeczytaniu tej ksiażki wiem, że czytelnik, aby zrozumieć w pełni to co autor chciał przekazać musi te cechy posiadać.

Podsumowanie

Książkę polecam! Jest napisana w bardzo przystępny sposób. Czyta się ją szybko, przykłady są bardzo dokładne, nie ma miejsc, w których pojawia się pytanie ale o co chodzi?. Oczywiście nie pojawia się ono w przypadku czytelnika świadomego tego z czym się mierzy. Laik lub osoba bez predyspozycji może się bardzo męczyć czytając tę książkę.

Po przeczytaniu Uml i wzorce projektowe autorstwa Craiga Larmana wiem, że czeka mnie wiele pracy. Wiem też gdzie mogę szukać sposobów na podnoszenie swoich umiejętności.

Uwaga: Przykładowy rozdział z ksiażki dostępny jest pod adresem http://helion.pl/eksiazki/uml-i-wzorce-projektowe-analiza-i-projektowanie-obiektowe-oraz-iteracyjny-model-wytwarzania-aplikacji-wydanie-iii,umwzo3.htm

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)