W tym roku NVIDIA wypuściła na rynek nową serię kart graficznych z rodziny 6xx. Nowe konstrukcje w porównaniu z poprzednikami miały się przede wszystkim charakteryzować znacznie większą wydajnością przy obniżonym zapotrzebowaniu na energię elektyczną. Do tej pory korzystałem z leciwego już GeForce GTX 295, więc wymiana karty graficznej przy rosnącej liczbie gier korzystających z DirectX 11 stała się „koniecznością”.
Wprowadzenie
W tym wpisie chcę się podzielić wrażeniami z ponad tygodnia intensywnego korzystania z potencjału karty (między innymi przeszedłem korzystając z niej grę Max Payne 3). Przedstawię również testy wydajności w wielu grach, które dla wielu graczy mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru nowej karty graficznej.
[important]We wpisie Pojedynek ZOTAC GeForce GTX 295 kontra ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP przedstawiłem porówanie mojej starej karty z nową. Uzyskane wyniki są obiecujące.[/important]
Specyfikacja karty
Nie chcę pisać o różnych cyferkach dotyczących GPU i elementów powiązanych, bo na ten temat w sieci jest mnóstwo informacji. Ważne jest to, że posiadana przeze mnie karta to podkręcony model GTX 670, który dzięki podrasowaniu wydajnościowo w wielu dostępnych na stronach techologicznych testach wygrywa ze standardowym GTX 680.
W czym lepsza jest ta karta od rozwiązania referencyjnego? Przede wszystkim jest znacząco podręcona. Rdzeń w trybie Boost taktowany jest częstotliwością 1137 MHz – czyli o 157 MHz wyżej niż w standardzie. Dodatkowo zastosowany został układ chłodzący DirectCU II, który powoduje, że karta ma bardzo niskie temperatury w czasie pracy oraz jest przede wszystkim bardzo cicha!
Korzystając z dostarczanego przez ASUSa narzędzia GPU Tweak można dodatkowo podkręcić kartę, ale nie będę ukrywał, że nie mam zamiaru korzystać z tej opcji.
[important]Zainteresowanych szczegółami technicznymi karty zapraszam na stronę: Specyfikacja ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP.[/important]
ASUS GTX 680 czy ASUS GTX 670 TOP?
Wybierając kartę graficzną brałem pod uwagę tylko konstrukcje z wyższej półki, a do takich zaliczam aktualnie modele od 670 w górę. Kolejne kryterium w tym przedziale to stosunek ceny i wydajności.
Po zapoznaniu się z wieloma testami doszedłem do wniosku, że model GTX 670 w wersji TOP od ASUSa będzie idealnym wyborem. Karta ta jest tańsza o kilkaset złotych od standardowego GTX 680, a w wielu testach osiąga wyniki zbliżone lub nawet lepsze.
Pod uwagę brałem tylko modele z DirectCU II, ponieważ zależało mi na niskich temperaturach pracy, a przede wszystkim ciszy. Model GTX 680 jest dłuższy i szerszy od GTX 670 wyposażonego w to chłodzenie. Czyli kolejny plus, jeśli ktoś posiada tylko dużą, a nie bardzo dużą obudowę.
Wyniki testów w grach
W tym punkcie przedstawię wyniki testów w popularnych grach, w które gram lub grałem. Punkt ten będę od czasu do czasu aktualizował. Na początek przedstawię test kilku gier, które mają wbudowany benchmark. W kolejnych aktualizacjach będę dodawał gry, które nie mają takiego narzędzia, ale których wydajność może być interesująca dla osób, które czytają ten wpis.
Procedura testowa
Testując kartę graficzną przyjąłem kilka kryteriów, które umożliwiły mi przejrzyste ocenienie wydajności karty w różnych ustawieniach jakości.
Pierwsze kryterium to rozdzielczość. Testowałem gry w dwóch: 1280×720 (czyli taka, która dość często jest stosowana w grach na konsole XBOX 360 i Playstation 3) oraz 1920×1080 (czyli taka, której lubię grać).
Drugie kryterium to jakość grafiki. W większości wypadków były to trzy poziomy:
- Niskie – czyli wszystkie ustawienia na najniższym możliwym do wybrania poziomie.
- Pomiędzy– opcje znajdujące się pomiędzy minimalną opcją a maksymalną, w sytuacjach kiedy trudne było określenie środkowej wartości stosowane były następujące kryteria:
- jeżeli lista dostępnych opcji jest nieparzysta jest wybierana zawsze ta środkowa,
- jeżeli dostępna jest tylko jedna opcja to w zależności od efektu jej działania była aktywowana lub nie (zawsze wybierany był wariant obniżający jakość grafiki, a zwiększający wydajność),
- jeżeli dostępne są dwie opcje wybierana jest ta gorsza dla grafiki,
- jeżeli dostępna jest parzysta liczba opcji to z dwóch środkowych wybierana jest ta słabsza.
- Maksymalne – wszystko na maksymalne ustawienia z zastrzeżeniem, że zamiast 32xCSAA wybierałem 16xQCSAA.
Konfiguracja testowa
Komputer, na którym prowadzone były testy poza kartą graficzną nie należy do najmłodszych. Może zaryzykować stwierdzenie, że jest stary, ale mimo to ciągle oferuje bardzo dobrą wydajnością pozwalającą na komfortową grę w Full HD.
Konfiguracja testowa:
- Procesor Intel i7 920 @ 2.67 GHz,
- Pamięć RAM 12 GB DDR @ 1600 Mhz,
- Dysk SSD Vertex 2 lub RevoDrive,
- Karta graficzna ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP,
- System operacyjny Windows 7 Home Premium 64bit.
Wydajność w Mafia 2
Pierwszą grą jaką postanowiłem przetestować była Mafia 2. Gra bardzo ciekawa, w którą warto zagrać, ale też gra, która w moim odczuciu wymagałaby pewnej optymalizacji, bo wyniki uzyskiwane z włączonym PhysX (czyli druga i trzecia opcja tego testu) są niepokojące. Na szczęście w czasie prawdziwej gry wyniki są już znacznie lepsze.
Jak wypadł test? Przede wszystkim widać, że dla karty rozdzielczość nie ma specjalnego znaczenia. Znaczenie mają za to włączone efekty. Czym więcej fajerwerków tym mniej klatek.
Wydajność w Just Cause 2
Kolejna testowana gra to Just Cause 2, czyli gra w której na pierwszy rzut oka nie wiadomo o co chodzi, a gracz chodzi z miejsca na miejsce podejmując się kolejnych zadań. Czyli gra w otwartym świecie. Gra dość specyficzna potrafiąca mocno obciążyć kartę graficzną, ale też dzięki sporym opcjom konfiguracji możliwe jest uzyskanie zadawalającej płynności bez wielkiej straty na jakości grafiki.
W ramach testów skorzystałem z trzech wbudowanych benchmarków. W każdym z nich widać, że ustawiony poziom detali istotnie wpływa na wydajność gry. Rozdzielczość też ma znaczenie, ale tylko w czasie „Mrocznej wieży”. Nie zmienia to faktu, że w grę bez problemu można grać z maksymalnymi detalami w Full HD.
Wydajność w Batman Arkham City
Niestety nie udało mi się jeszcze przetestować tej gry w sposób jaki bym chciał, bo ze względu na problemu z aktualizacją mogłem uruchomić grę tylko w wersji bez patcha, czyli test w DirectX 11 był pozbawiony sensu, bo gra działa wtedy bardzo słabo, ale niedługo postaram się uzupełnić ten brak.
[warning]Dane w tabeli składają się dwóch części. Pierwsza to średnia liczba klatek, druga to nawias z minimalna i maksymalną liczbą klatek na sekundę. [/warning]
Przeprowadzony test został rozszerzony o dwa dodatkowe. Pierwszy to detale maksymalne z wyłączonym PhysX i z maksymalnym MSAA, drugi to maksymalne detale z wyłączonym PhysX i z maksymalnym FXAA. Co widać w testach? Głównie to, że bez PhysX gra działa bardzo szybko. Włączenie efektów specjalnych wyraźnie obniża prędkość gry, ale gra i tak jest bardzo komfortowa.
[warning]FXAA to konkurencyjna dla MSAA metoda wygładzania krawędzi, która charakteryzuje się tym, że osiąga ten sam efekt przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc obliczeniową karty. Przeprowadzony test pokazał, że coś w tym jest. W 1080p karta przy FXAA uzyskała o 24 klatki (24%) więcej niż z MSAA. Jakość grafiki była na zbliżonym poziomie[/warning]
Wydajność w F1 2011
W skrócie rozdzielczość w F1 2011 dla GTX 670 nie ma znaczenia. Wysokie detale wyraźnie wpływają na liczbę klatek, ale w żaden sposób nie wpływają na komfort grania.
W nawiasie umieszczona jest minimalna liczba klatek na sekundę uzyskana w teście.
Wydajność w Total War Shogun 2
Grą, która pokazała, że potrafi z każdej karty graficznej wycisnąć całą moc jest Total War Shogun 2. Dla ustawień niskich i pomiędzy wyniki były naprawdę dobre, a rozdzielczość nie miała wpływu na wyniki testu. Trzeba jednak zauważyć, że na niskich detalach gra w trybie bitwy wygląda bardzo słabo – jak produkcje sprzed wielu lat.
W przypadku ustawień maksymalnych karta musiałą sporo liczyć. Co odbiło się mocno na wynikach testu oraz pokazało, że przy dużej liczbie detali, efektów i tym podobnych rozdzielczość zaczyna mieć znaczenie. W 1280×720 gra osiągnęła ponad 2 razy więcej klatek niż w 1920×1080. Wynik dla 1080p w postaci 24,4 powoduje, że gra jest całkowicie niegrywalna, dlatego zdecydowałem się na wyłączenie kilku bajerów, które nie wpływają znacząco na komfort wizualny, a przekładają się na ilość klatek na sekundę.
Na grafice powyżej znajduje się okno z ustawieniami grafiki w trybie wysoki. Wyłączenie kilku opcji spowodowało, że gra zamiast 24,4 w 1080p osiągnęła 83,5 klatki na sekundę. W 720p było 97,9 klatek. Czyli wydajność pozwalająca na płynną grę przy ciągle efektownie wyglądającej grze.
Wydajność w Diablo 3
Diablo 3 nie ma dużych wymagań sprzętowych i nawet na bardzo leciwych komputerach w niskiej rozdzielczości i niskich detalach umożliwia względnie płynną grę. Ze względu na to, że uzyskane w teście wyniki były bardzo imponujące zdecydowałem się ograniczyć test to rozdzielczości 1920×1080 oraz maksymalnych i minimalnych detali.
W przypadku maksymalnych detali gra średnio w 1080p generowała 174 klatki. W przypadku minimalnych detali dla tej samej rozdzielczości średnia wynosiła prawie 200 klatek na sekundę. W skrócie: Diablo 3 nie stanowi wyzwania dla GTX 670!
[important]Test został przeprowadzony z pomocą programu FRAPS. Program przez 10 minut rejestrował prędkość gry. Na podstawie pomiarów obliczył średnią liczbą klatek na sekundę. Testy były przeprowadzane w czasie intensywnych walk.[/important]
Wydajność w Dirt 3
Kolejna przetestowana gra to Dirt 3. Test został przeprowadzony z wykorzystaniem wbudowanego w grę benchmarka. Wyniki w nim podawane często są niższe niż te osiągane w czasie grania.
W przypadku Dirt 3 widać, że rozdzielczość ma znaczenie, ale różnice nie są drastyczne. Z całą pewnością poziom ustawionych detali ma duże znaczenie, ale nawet przy maksymalnych gra działa super płynnie.
Wydajność w Wiedźmin 2: Edycja rozszerzona
Kolejna przetestowana gra to polska superprodukcja, czyli Wiedźmin 2 w edycji rozszerzonej. Gra ma rozbudowane możliwości konfiguracji grafiki oraz bardzo duży apetyt na moc obliczeniową karty graficznej.
[important]Test został przeprowadzony z wykorzystaniem programu FRAPS. Na poziom testowy został wybrany samouczek. Pomiar klatek rozpoczynał się na początku samouczka, a kończył po pokonaniu maga na arenie w momencie kiedy gracz ma wziąć przedmioty ze skrzyni.[/important]
Co widać w teście? Bez uberpróbkowania (czyli bajeru, który ma wpływać na jakość grafiki) można bardzo płynnie grać w dowolnej rozdzielczości. Oczywiście zdarzają się chwilowe spowolnienia, ale głównie przy sekwencjach gdzie gracz i tak nie może nic zrobić.
[important]Ustawienia wysokie to włączenie wszystkiego na maksymalne możliwe poziomy z wyłączonym uberpróbkowaniem.[/important]
Wydajność w innych grach
Przeprowadzenie testów w jednej grze zajmuje od 20 do 60 minut, a czasami i więcej. W związku z tym nie zdążyłem jeszcze przetestować wszystkich tytułów jakie posiadam i jakie chciałbym sprawdzić. W najbliższym czasie planuję rozszerzyć o między innymi:
- Metro 2033,
- Max Payne 3,
- Alan Wake,
- BattleField 3,
- NBA 2k12,
- Anno 2070.
Większość z tych gier nie ma wbudowanego benchmarka co oznacza, że będę musiał najpierw wybrać poziom testowy, a następnie przeprowadzić w nim pomiary klatek na sekundę z wykorzystaniem programu FRAPS.
[important]Testy w wielu grach wymagają jej ponownego uruchomienia w celu zastosowania zmian związanych na przykład z włączeniem lub wyłączeniem PhysX co znacząco wydłuża procedurę testową.[/important]
Wady i zalety
Wady:
- wysoka cena – niestety kurs euro robi swoje i cała elektronika kosztuje bardzo dużo,
- ubogie dodatki – tak naprawdę karta nie ma żadnych dodatków, nawet jakieś gry, która umożliwiłaby się cieszenie wysoką wydajnością.
Zalety:
- wysoka kultura pracy – niskie temperatury (w spoczynku w zależności od temperatury otoczenia około 42-46 stopni, w obciążeniu do 82 stopni przy maksymalnie 70% prędkości obrotowej wentylarów) oraz cisza (przy wymuszeniu 100% obrotów wentylatorów karta jest ledwo słyszalna),
- bardzo wysoka wydajność zbliżona do oferowanej przez standardową wersję GTX 680.
Podsumowanie
W przeprowadzonych przeze mnie testach karta pokazała siłę. Dzięki niej mimo leciwej już konfiguracji mojego PC ciągle mogę cieszyć się grą na najwyższych lub conajmniej wysokich ustawieniach w rozdzielczości Full HD. Dodatkowo ciesząc się ciszą i względnie niskimi temperaturami pracy,
Recenzja i test ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP,
1 pings
[…] lukaszt We wpisie Recenzja i test ASUS GeForce GTX 670 TOP… pisałem na temat wydajności tej karty przedstawiając jej wyniki wydajnościowe w popularnych […]